Wat borrelde er bij je op toen je deze titel las? Hoe keek je vanochtend naar die ene collega, die weer eens een irritante opmerking maakte? En als jij op straat ergens een zwerver ziet zitten, wat zijn dan echt jouw eerste gedachten? Ben jij ervan bewust, dat we bijna nooit onbevangen een situatie bekijken en beoordelen? Nadat je dit blog hebt gelezen wel. Ook geef ik je een opdracht mee om hier mee te oefenen.

Wat is onbevangenheid?

Onbevangenheid is het vermogen om opmerkzaam in het leven te staan en als het ware geen geheugen te hebben ten aanzien van eerdere gebeurtenissen. Je bekijkt iedere gebeurtenis steeds met een schone lei. Wanneer je situaties, ontmoetingen en uitdagingen onbevangen ingaat, kijk je als het ware zonder verwachting én zonder oordeel over dat wat komt.

Ongeremd door het ontbreken van vooroordelen, vrijmoedig, ongedwongen en zonder schroom. Het is niet erg als je er halverwege een situatie achter komt, dat je de situatie niet onbevangen tegemoet trad. Je kunt dan gewoon de situatie omdraaien en alsnog onbevangenheid inzetten.

Het gevolg van vooroordelen

Onze vooroordelen kunnen overweldigende emoties uitlokken en leiden vaak tot teleurstelling en lijden. Ze weerhouden ons vaak van de aandacht hebben voor het hier en nu. Er zijn verschillende vormen van oordelen: oordelen over jezelf en oordelen over iets of iemand in je omgeving. Hieronder vind je een lijstje van de oordelen die bij mij met regelmaat de revue passeerde:

  • Oordeel over jezelf:

– Ik ben te dik

– Ik ben te gevoelig

– Ik kan niet zingen

– Ik ben niet goed in vreemde talen

– Ik ben perfectionistisch

– Ik ben niet creatief

  • Oordeel over iets of iemand in je omgeving:

– Mijn vader luistert nooit naar me

– Er is hier te veel lawaai

– Door dit huis voel ik me niet thuis

– Dankzij deze leerkracht haal ik onvoldoendes

– Door dit koekje ben ik te dik

Misschien herken jij ook wel dat je er soms enorm in kan blijven hangen en dat een oordeel onze hele dag in beslag neemt. Deze gedachten prikkelen je negatieve emoties, waardoor jij je niet prettig voelt.

“Kun jij nog voor de geest halen, wanneer een oordeel over jezelf of over iemand anders, jouw stemming negatief beïnvloedde?”

Onderdelen van onbevangenheid

Als ik met kinderen en volwassenen aan de slag ga met de Toolbox van veerkracht, gaan we heel praktisch aan de slag met allerlei oefeningen die betrekking hebben op ons denken, doen en zijn.

De onderdelen van onbevangenheid zijn:

  • Herkennen van je vooroordelen en verwachtingen
  • Erkennen van alles wat er op dat moment opkomt
  • Naar het grotere geheel kijken, i.p.v. focus op 1 negatief onderdeel
  • De positieve waarde van iets negatiefs vinden
  • Andere werkelijkheden onderzoeken. Wat kan ook waar zijn?
  • De positieve intentie begrijpen
  • Eerdere successen beschrijven
  • Minder moeten en meer mogen

Aan de slag met onbevangenheid

Ik wil je graag een opdracht meegeven, om te gaan oefenen met onbevangenheid. Deze opdracht bestaat uit meerdere onderdelen die ervoor zorgen dat je bewuster wordt dat het best lastig is om onbevangen een situatie in te gaan.

1. Je voert deze opdracht samen met iemand anders uit. Je gaat tegenover iemand zitten en je zet een stopwatch op 1 minuut. Tijdens deze minuut kijk je elkaar in de ogen aan. Je zegt niets tegen elkaar en blijft elkaar gewoon aankijken. Je observeert ondertussen wat er bij jou gebeurt.

2. Je voert deze opdracht met dezelfde persoon uit waar je de vorige opdracht mee hebt uitgevoerd. Nu gaat elke persoon om de beurt zichzelf voorstellen. Beide hebben jullie 1 minuut om jezelf voor te stellen. Je observeert bij jezelf beide rollen: wanneer je jezelf aan het voorstellen bent en wanneer je aandachtig luistert naar de ander.

Als je beide opdrachten hebt uitgevoerd beantwoord je onderstaande vragen:

  • Hoe was het om 1 minuut elkaar aan te kijken, zonder iets te zeggen?
  • Wat ervaarde je toen je onbevangen moest luisteren naar iemand die je wel of niet kent?
  • Kreeg je allerlei gedachten en vooroordelen?
  • Lukte het om je gedachten los te laten en te focussen op wat er gezegd werd?

3. Probeer nu in de komende week bij mensen die je al kent écht te luisteren. Dit betekent dus onbevangen luisteren. Zonder vooroordeel en zonder gedachten. Elke keer als je in gedachten in je hoofd schiet, is dat niet erg, omdat dit geheel menselijk is. Zo werkt ons brein nu eenmaal. Je kunt jezelf daarna wel herpakken en weer onbevangen luisteren. Ik ben benieuwd wat deze opdracht je gaat opleveren.

“Hoe kijk je nu naar je partner, je kinderen, je collega en de kassière in de supermarkt?”

Als je samen met mij aan de slag wilt met het onderdeel onbevangenheid, uit de Toolbox van veerkracht, neem dan zeker even contact met me op!

Kijk en abonneer ook zeker op mijn YouTube kanaal, want daar vind je nog meer interessante video’s.